Robíte aj vy túto chybu pri výbere marketingových a predajných aktivít?

Len máloktorý podnikateľ by s nasledovným tvrdením nesúhlasil.

Ak o vašom podnikaní, biznise, službe či produkte nikto nevie a nikto od vás nekupuje, dlho sa na trhu neudržíte. Marketing a predaj je pre biznis ako kyslík pre človeka. Prestaňte to robiť a koniec na seba nenechá dlho čakať.

Otázkou iba ostáva, ako sa k účinnému marketingu a predaju dopracovať? Aké aktivity zvoliť, a podľa čoho vôbec vedieť, že daná aktivita prinesie vytúžený výsledok? Totižto, nie každá aktivita, hoci dobre znie a je momentálnym trendom, vám bude ku prospechu.


Najdôležitejšia otázka, ktorá vám pomôže pri výbere aktivít

Otázky sú skvelé, pretože dokážu naviesť vaše myslenie smerom, ktorý by ste možno inak ani nezvažovali. Pýtate sa, čo je to za otázku?

Možno čakáte niečo prelomové, ale pritom je úplne jednoduchá. Nie je to otázka “Akú novinku vyskúšame?” ani nevyhnutne “Čo robí konkurencia?”, pretože by ste predsa nechceli okopírovať ich chyby.

Najdôležitejšia otázka pri výbere aktivít je nasledovná: “Čo treba v danej fáze vývoja firmy urobiť?” Nie, čo by sme chceli urobiť, ale čo treba urobiť.

Predstavte si, že ste na začiatku podnikania, otvárate reštauráciu a nemáte obrovský rozpočet na marketing. Dopočuli ste sa, že blogovanie je skvelý spôsob, ako nenásilne osloviť ľudí. Chcete začať písať nejaké recepty. Takže idete do toho, no nie? No nie. Nemali by ste. Aspoň v začiatkoch by ste sa tomu nemali venovať. A viete prečo?

Pretože, čo chcete? Aby si ľudia niečo uvarili sami alebo prišli do vašej reštaurácie? Áno, blogovanie vám privedie návštevnosť na web. Ale, ak vám privedie hľadačov receptov a nie hľadačov novej a dobrej reštaurácie, tak budete mať plný web ľudí, ale prázdnu reštauráciu.

Na druhej strane, čo ak by v rámci blogovania alebo tvorby obsahu robil videá o varení nejaký výnosný supermarket, ktorý má slušný marketingový rozpočet. Oplatilo by sa mu to na rozdiel od začínajúcej reštaurácie? Minimálne by sa mu to oplatilo otestovať. Prečo?

Pretože už nie sú vo fáze, kedy potrebujú prvých zákazníkov. Tých už majú a vďaka nim majú stály príjem. Teraz sa potrebujú dostať do širšieho povedomia. A to by bolo možné práve vďaka video receptom. Keďže sú na internete dosť vyhľadávané, čím vedia osloviť veľa ľudí, zároveň tým môžu propagovať na začiatku a konci videa svoju značku. Navyše, ak jedlo vyzerá dobre, a budú robiť len zo surovín, ktoré v iných obchodoch nenájdu, vedia tak krásne podporiť ich predaj.

Vidíte ten rozdiel? Nie je to nevyhnutne o tom robiť prvú vec, ktorá vám napadne alebo robiť niečo len preto, lebo je to nový trend. Oveľa dôležitejšie je spýtať sa, čo treba urobiť práve v tomto momente vývoja firmy.

Ale je tu ďalšia dôležitá otázka, ktorá by nemala ostať bez vášho povšimnutia

Ak by to všetko stálo len na jednej otázke, bolo by to vynikajúce. Lenže nie vždy všetko ide hladko ako po masle. Preto sa pri výbere správnych marketingových aktivít treba zamyslieť ešte nad niečím ďalším. A čím?

Predtým, než spustíte samotnú aktivitu a vyberiete si nejaký marketingový kanál, treba sa v prvom rade zamyslieť nad tým, či cez daný kanál a danú aktivitu dokážete osloviť ľudí, ktorí chcú niečo kúpiť.

Na každý kanál ľudia prichádzajú s rôznymi zámermi: vzdelávať sa, zabaviť sa, dozvedieť sa niečo nové, alebo priamo vyhľadávajú informácie pre nákupné rozhodnutie.

Napríklad, ak by ste boli autopožičovňou a robili by ste Facebook reklamu, mohli by ste očakávať, že z nej získate zákazky? Iste, možno by vám tam niečo prišlo, lenže ľudia primárne neotvárajú Facebook preto, lebo momentálne si chcú prenajať auto. Na druhej strane, cestovnej kancelárií sa oplatí robiť reklamu na Facebooku, hoci ľudia tam nechodia primárne kvôli dovolenke. Ale počas celého roka nad tým môžu uvažovať, kam by šli a je viac pravdepodobné, že takáto služba si tu nájde svojich zákazníkov.

Predtým, ako sa pustíte do marketingových aktivít, vždy si zodpovedzte dve otázky:

  1. Čo momentálne v danej fáze vývoja firmy potrebujem robiť?
  2. Dokážem cez daný marketingový kanál osloviť moju cieľovú skupinu?

Síce sa tieto otázky môžu zdať ako úplne jednoduché, no boli by ste prekvapený, koľko firiem sa nimi neriadi.


Článok pre vás napísala online marketingová agentúra ONLINE TORO - www.onlinetoro.sk