Ako si vybrať kanál a zvoliť rozpočet

Tento článok, ktorý prinášame v spolupráci s online marketingovou agentúrou Glidy, je o výbere marketingových kanálov a nastavení rozpočtu.

Proces výberu kanálov, návrhu na rozpočet do týchto kanálov a spôsob akým na nich komunikovať sa nazýva „tvorba online marketingovej stratégie“. Ide pomerne náročný proces na ktorý je potrebné poznať ceny jednotlivých médií a očakávané konverzie (konverzia = akcia, ktorú od návštevníkov očakávate ako napr. nákup, registrácia, vyplnenie kontaktného formulára, zavolanie a pod.). Tvorbu stratégie riešia online marketingový stratégovia, ktorý majú niekoľko ročné skúsenosti s tvorbou kampaní a rozvoja biznisu. Z toho dôvodu je cena u špecialistu častokrát vo výške niekoľko stoviek až tisícok eur. Pokiaľ však takýto rozpočet na začiatku nemáte, jednoduchú stratégiu si viete navrhnúť aj sami podľa týchto krokov:

1. Definovanie cieľovej skupiny

V tomto kroku si definujete pre koho je produkt určený. Koľko rokov majú zákazníci, akého sú pohlavia, aký majú príjem, čo robia vo voľnom čase, aké sú ich záľuby a pod. Príklad definície cieľovej skupiny pri e-shope s výživovými doplnkami:

„Muži vo veku od 17-35 rokov, žijúci na Slovensku, ktorí chodia cvičiť 1-5 krát týždenne. Venujú sa športu rekreačne aj profesionálne. Sledujú na sociálnych sieťach stránky trénerov, športovcov a kulturistov.“

2. Definovanie online marketingových kanálov

V prípade e-shopu s výživovými doplnkami je vhodné zapojiť reklamu v Google AdWords vo vyhľadávacej sieti a spúšťať reklamy na kľúčové slová ako: „proteín, gainer, bcca“, názvy výrobcov vašich produktov a pod. Takisto zapojiť remarketing. Vytvoriť si Facebook stránku, kde budeme zdieľať informácie o produktoch ako je ich zloženie, dávkovanie, výsledky a pod. Pridávať fotografie z fitness centier a športových udalostí. Spustiť kampaň na Facebooku s cieľom prekliku na web stránku a získavanie likes na FB stránku.

3. Návrh rozpočtu

Povedzme, že rozpočet na marketing máte 1000€ mesačne. Priemerný konverzný pomer vášho e-shopu sú 2% (tzn. že z 50 ľudí, ktorí na web prídu 1 človek nakúpi). Priemerná cena za 1 klik v Google AdWords je 0,25€. Na to, aby ste získali 1 zákazníka je potrebné 50 návštev, čiže investícia 12,50€ (0,25x50). Pokiaľ zákazník v priemere nakúpi za 50€ a váš čistý zisk je 20€, tak na kampani zarábate. Pokiaľ je zisk menší ako náklad na získanie zákazníka, musíte kampaň optimalizovať. Optimalizovať môžete buď spôsobom, že cenu za klik sa snažíte znížiť alebo sa snažíte zvýšiť konverzný pomer prípadne priemernú hodnotu objednávky.