Expanzia eshopu do krajín regiónu CEE

Región strednej a východnej Európy má v sebe veľký potenciál a neustály rast ecommerce v regióne vytvára množstvo príležitosti pre zahraničné eshopy. Či už ide o expanziu do Rumunska, Maďarska či Poľska, je potrebné zvážiť špecifiká každej jednej krajiny a zamerať sa na dôkladnú lokalizáciu. Tá bude pomáhať e-shopu rásť už od prvého dňa na novom trhu.

Lokalizácia eshopu

Online predaj je založený na vzájomnej dôvere medzi predávajúcim a kupujúcim. Jedna strana očakáva, že mu bude zakúpený tovar doručený a druhá strana dôveruje zákazníkovi, že si zaslaný balík na dobierku aj prevezme. Región strednej a východnej Európy (skr. CEE) sa vyznačuje vyššími počtami nedoručených zásielok v porovnaní s inými trhmi. Doručiteľnosť sa dá zlepšiť už len lokalizáciou webu. A to napríklad úpravou registračného formulára podľa špecifík danej krajiny a zamedziť tak nedorozumeniam na mieste doručenia. Platbu na dobierku si zákazník väčšinou zvolí pri platbe na menej známom alebo zahraničnom e-shope. Viac ako polovica zákazníkov si stále radšej vyberie platbu na dobierku ako platbu kartou či bankovým prevodom. Pravdou je, že trend sa už aj v tomto regióne rýchlo mení. Ak zákazník považuje e-shop za dôveryhodný, skôr je ochotný vymeniť platbu na dobierku za online platbu kartou.

Doručovanie objednávok

Väčšina majiteľov e-shopov rieši logistiku pri expanzii eshopu ako ich poslednú „povinnú“ úlohu napriek tomu, že zohráva kľúčovú úlohu pri expanzii eshopu do zahraničia. Webové stránky pôsobia pre oko zákazníka atraktívne, ak nechýbajú podrobné popisy produktov s fotkami. Je preto dôležité zabezpečiť rýchle doručovanie objednávok podľa lokálnych preferencií zákazníkov a umožniť čo najjednoduchšiu možnosť vrátenia tovaru.

Doba doručenia zásielok sa zmenila a ochota zákazníkov čakať na balík viac ako 3 dni sa postupne vytráca aj z nášho regiónu. Zákazníci si zvykli na rýchle doručenie na nasledujúci deň, prípadne doručenia do 3 dní, avšak cenu dopravy vnímajú veľmi citlivo. Cena dopravy je súčasťou každej objednávky, ak je príliš vysoká a doručenie zdĺhavé, radšej nakúpia u konkurencie. V ecommerce prostredí je úplne bežné, že zákazníkovi nesadne veľkosť zakúpeného tovaru alebo sa rozhodne tovar z akéhokoľvek dôvodu vrátiť späť. Jednoduché vrátenie tovaru a uvedenie lokálnej adresy na webe eshopu dokáže zvýšiť konverzie a podporiť dôveryhodnosť eshopu.

Informácie o produktoch

To ako bude vyzerať váš web po vizuálnej stránke, je najmä otázkou dostupného rozpočtu. Moderná grafika ponúka eshopom obrovské možnosti. Pravdou však je, že čo sa páči vám alebo programátorom, sa nemusí páčiť vašim potenciálnym zákazníkom. Pri tvorbe nového webu je vhodné nezabúdať na to, že zákazník nemôže fyzicky vyskúšať vaše produkty a preto odporúčame si skúšobne prejsť jeho nákupnou cestou. Sú produkty prezentované na základe popisov a fotiek dostatočne intuitívne a motivujú ku konverzii na predaj? Poskytnite čo najviac dostupných informácií spolu s obrázkami zobrazujúcimi reálny vzhľad produktu. Znížite tým počet vratiek a zvýšite spokojnosť zákazníka s očakávaným tovarom.

Responzívny dizajn

Nakupovanie cez mobilné telefóny je už veľmi obľúbené naprieč všetkými krajinami Európy. Zabezpečiť bezchybné fungovanie na všetkých platformách je preto veľakrát komplikované no už nevyhnutné. Aj drobná chyba ako neúplné zobrazovanie celej web stránky či chýbajúci odkaz môže spôsobiť, že zákazník stratí trpezlivosť a odíde bez objednávky. Každá krajina má navyše špecifiká zákazníckeho správania. Zorientovať sa v nich vám môže napríklad aj Expandeco.


Zdroj obrázka: Expandeco