Podobne sme pred časom komentovali na Facebooku článok portálu startitup.sk, ktorý sa zamýšľal nad marketingovými aktivitami začínajúcich podnikov.
Ten krátky komentár, ktorý medzi marketing a biznis jednoducho vložil znamienko „rovná sa“, presne vystihuje nielen to, čo si myslíme o téme článku ale aj náš „fundamentálny“ názor o marketingu.
Na úvod zopár citácií z našej Knižnice.. Marketing je identifikácia, zabezpečovanie, predpokladanie alebo ovplyvňovanie dopytu po tovaroch a službách. Je to metóda, ktorou sa riadi proces plánovitej realizácie nápadov na trhu. Konečným sudcom, ktorý rozhoduje o kvalite nápadu, je trh (market). Jednoducho, chceme mať ten správny produkt alebo službu, na správnom mieste, so správnou cenou pre správneho zákazníka, ktorý o tomto produkte alebo službe vie.
Niekedy máme pocit, že pre slovenského podnikateľa biznis znamená investovať do niečoho hmatateľného (resp. do niečoho, čo sa dá ľahko speňažiť v prípade, že by to nevyšlo). Jeden príklad za všetky.. Nedávno sme navštívili krásnu reštauráciu priamo v centre jedného krajského mesta. Bola tam už roky, ale my sme ju objavili až teraz. To bola prvá vec, ktorá nám akosi nehrala (v tom meste totiž odmalička žijeme). Druhá bola zjavná hneď, ako sme vošli dovnútra. Podnik bol úplne prázdny. Ak sme sa však nazdávali, že naša prítomnosť niekoho poteší, veľmi sme sa mýlili. Servis bol nielenže katastrofálny, ale bolo nám naznačené, že sme si nevybrali práve najlepší čas, keďže o desiatej zatvárajú. To, že bolo pred deviatou, a že bol piatok večer sa človeku akosi nechce rozoberať, podobne ako celkové zameranie reštaurácie či kvalitu jedla (ako už bolo naznačené, napriek všetkému sme zostali, ale dojem z týchto záležitostí bol ešte horší ako obsluha).
Pochopiteľne, že v tomto prípade mohli byť (a boli) za daný stav zodpovedné aj iné veci ako marketing (neznalosť na strane manažmentu, slabá motivácia zamestnancov, alebo možno zmyslom existencie podniku vôbec nie je poskytovať služby verejnosti, ale prať peniaze atď.). Ak však toto malo byť naozaj myslené ako reštaurácia, potom to krásne ilustruje problém, o ktorom tu píšeme. Kým nepredávate, nemáte biznis. Možno máte krásne zariadené priestory, ale to neznamená, že podnikáte. Na to, aby ste niečo predali, musíte mať niečo, čo ľudí zaujíma, alebo ten záujem ľudí vyvolať. Následne sa musíte uistiť, že ste splnili alebo (ešte lepšie) prekročili očakávania vašich zákazníkov so všetkým, čo k tomu patrí, aby sa k vám vracali a pribúdali noví. Oni sú ten trh - tí, ktorí vám dávajú peniaze a premieňajú tak vašu víziu na realitu prosperujúceho podnikania.
ek
Obrázok: freeimages.com