Druhý diel série článkov z oblasti online marketingu, ktorý prinášame v spolupráci s online marketingovou agentúrou Glidy, je zameraný na online marketingové kanály.
V digitálnom priestore máme niekoľko typov médií (kanálov) prostredníctvom ktorých viete cieliť reklamu vašej cieľovej skupine.
1. SEO
SEO je optimalizácia webu pre vyhľadávače ako Google alebo Seznam. Optimalizácia sa vykonáva na 2 úrovniach a to on-page SEO a off-page SEO. V prípade on-page SEO je to optimalizácia faktorov priamo na webovej stránke. Týchto faktorov je okolo 200, avšak v praxi sa optimalizuje zhruba 50 z nich. Na začiatku celej optimalizácie je potrebné vykonať tzv. analýzu kľúčových slov. Je to proces, na konci ktorého získate zoznam kľúčových slov, ktoré ľudia vyhľadávajú v spojitosti s vašim podnikaním. Správna analýza kľúčových slov by mala obsahovať minimálne zoznam kľúčových slov, priemerný počet vyhľadávaní daného slova mesačne a mieru konkurencie, ktorá býva zvyčajne definovaná v percentách. Túto analýzu si viete spraviť sami podľa návodov na internete alebo môžete využiť špecialistov, ktorí sa tomuto venujú. Treba mať na pamäti, že cena takejto analýzy môže byť od niekoľko desiatok eur až po tisícky v závislosti od rozsahu analýzy.
Keď budete mať definované na ktoré kľúčové slová sa chcete zamerať vo vyhľadávačoch môžete začať web optimalizovať a to tak, že tieto kľúčové slová budete vkladať do stránky a to do titulku, nadpisov, textu a pod. Takisto je potrebné optimalizovať zdrojový kód stránky. S týmto úkonom vám už bude musieť pomôcť správca vášho webu alebo programátor. Ide o optimalizáciu kódu tak, aby sa stránka načítavala čo najrýchlejšie, aby sa korektne zobrazovala na mobilných zariadeniach, aby neobsahovala odkazy na neexistujúce stránky atď. Po on-page SEO môžete prejsť na off-page SEO a teda budovaní dôveryhodnosti webu v očiach vyhľadávačov. To dosiahnete získavaním spätných odkazov z iných webových stránok. Tieto odkazy môžete získavať napr. registráciou do internetových katalógov, nákupom PR článkov, prostredníctvom sociálnych sietí, nákupom odkazov z existujúcich článkov atď. Na začiatok je vhodná registrácia do katalógov, vytvorenie stránky na Facebooku, Google+ (má vplyv na SEO), Instagram profil či iné sociálne siete a registrácia do Google moja firma.
2. PPC kampane
PPC je skratka od Pay Per Click. Je to systém, kedy platíte za kliknutia na reklamu. Takúto kampaň môžete realizovať na rôznych PPC sieťach ako Google AdWords alebo Facebook ads. V prípade Google AdWords môžete reklamu zobrazovať vo výsledkoch vyhľadávania (to sú tie prvé 4 odkazy s označením „reklama“) alebo v display sieti (reklamné bannery na iných stránkach). Za zobrazenie reklamy tu neplatíte nič. Pokiaľ však používateľ klikne na vašu reklamu a premiestni sa tak na váš web, reklamnej sieti zaplatíte určitú čiastku. Tá na Slovensku býva od niekoľko centov po nižšie jednotky eur. Cena sa určuje dynamicky a stanovuje ju trh na základe aukcie. Čím viac inzerentov chce na dané kľúčové slovo cieliť, tým je cena vyššia. Vo Facebook ads je možné spúšťať reklamy na sociálnych sieťach Facebook a Instagram. Tu je možné cieliť na základe demografických údajov a vzorcoch správania. Najčastejšie formáty reklamy sú preklik na web stránku (platíte po prekliku na reklamu a následnom presmerovaní používateľa na váš web), reklama na likes (platíte v momente, keď používateľ dá vašej FB stránke like) alebo tzv. cielenie na engagement, kedy platíte v momente, keď používateľ danú reklamu bude likeovať, zdielať alebo pridá komentár.
PPC kampane umožňujú aj tzv. remarketing (niekedy označovaný aj ako retargeting). Je to spôsob cielenia reklamy na používateľov, ktorí už váš web navštívili. Tento typ reklamy patrí k najefektívnejším.
3. Social media marketing
V dnešnej dobe množstvo ľudí využíva sociálne siete ako Facebook, Instagram alebo Twitter. Prostredníctvom sociálnych sietí viete okolo svojej značky vytvoriť základňu fanúšikov, ktorá bude sledovať dianie vo vašej spoločnosti. Práca so sociálnymi sieťami je dlhodobý a kreatívny proces. Pokiaľ chcete ľudí zaujať, musíte pridávať zaujímavé príspevky a najmä pravidelne. Ideálna frekvencia pridávania príspevkov je na začiatok 1 príspevok každé 2 dni. S postupujúcim počtom fanúšikov stránky je vhodné komunikáciu zintenzívniť.
4. Email marketing
Oslovovanie zákazníkov prostredníctvom emailov je aj v dnešnej dobe veľmi efektívny spôsob. Najnáročnejším krokom je získavanie emailových adries. Treba mať na pamäti, že kupovanie emailových databáz je trestným činom. Svoju databázu kontaktov si musíte vytvoriť sami a používatelia vám musia dať súhlas na to, aby ste ich email mohli vložiť do databázy a posielať im reklamu. Pre automatizáciu emailových kampaní môžete využiť rôzne nástroje ako je napr. Mailchimp.
5. Affiliate marketing
Tento typ marketingu využíva základne fanúšikov tzv. influencerov. Čiže ľudí, ktorý tvoria zaujímavý obsah pre určitú cieľovú skupinu ľudí, ktorá ich sleduje. Môže ísť o rôzne fashion blogerky, IT alebo marketingových špecialistov, ľudí, ktorí robia recenzie na rôzne produkty a pod. Vďaka affiliate sieťam ako napr. Dognet môžete ponúknuť týmto influencerom spoluprácu. Oni vás spomenú na svojom webe alebo sociálnych sieťach a vďaka unikátnemu kódu, ktorí je skrytý v odkaze môžu priniesť na váš web návštevníkov. Následne týmto ľuďom vyplácate provízie. Tie môžu byť rôzne. Či už je to podiel z hodnoty objednávky alebo fixná suma.