Vo verejnej správe sa v posledných rokoch začínali vo veľkej miere prejavovať mnohé problémy pri riadení spoločnosti ako takej a spolupráci s podnikateľskými subjektmi. Je to spôsobované nedostatočnou odbornosťou interných audítorov, ktorí by mali jednotlivé kroky kontrolovať a sledovať. Podliehajú vplyvu nekalých praktík a celá vec sa potom dostane na svetlo sveta v podobe obrovskej kauzy.
Základom pre dokonalé riadenie a správu všetkých činností, ktoré sa týkajú verejného sektora a jeho spolupráce s iným subjektom, je nie len poznanie, ale aj chápanie všetkých ekonomických javov. Podobne to platí aj z pohľadu samotného podnikateľa, ktorý sa rozhodne využívať výhodne nevýhodné obchodovanie s konkrétnym sektorom.
Vytvorenie fungujúceho celku
Súčasné spoločenské ciele a spoločenská objednávka by mala smerovať k vytváraniu akéhosi celku. Určité prostredie, v ktorom sa očakáva doplňovanie fungujúcej súkromnej sféry systémom verejných sektorov.
Naša vláda sa rozhodla od februára tohto roku uviesť do platnosti tzv. protischránkový zákon, ktorý sa zameriava práve na tieto ciele. Ich bezproblémové fungovanie pri súčasných trhových podmienkach si ale vyžaduje, aby obe sféry disponovali dostatočným poznatkovým aparátom. Potom môže dochádzať k vzájomnej kontrole z oboch strán.
Zákon sa zameriava aj na fungovanie organizácií, ktoré akýmkoľvek spôsobom spolupracujú a obchodujú so štátom a jeho subjektmi. Vďaka nemu by mali lepšie podliehať controllingu. Hlavným cieľom takejto kontroly je partner verejného sektora. Hospodárenie s verejným majetkom a s finančnými prostriedkami verejného rozpočtu má tak zaistenú potrebnú mieru efektivity, účelnosti a hospodárnosti. To je samozrejme dôležité aj pre zachovanie nevyhnutnej konkurencieschopnosti v trhovom hospodárstve. Uvidíme, ako to pôjde s príslušnou kontrolou. Každopádne je verejná správa zviazaná s príslušnou legislatívou daného štátu, preto by sa takýto partner mal správať zodpovedne a dodržiavať aj svoje povinnosti.