Kríza sa nekončí a tak sme sa rozhodli upozorniť na ďalšiu časť našej Knižnice, ktorá sa zaoberá udržateľným podnikaním. Učiace sa firmy považujú ľudí za to najdôležitejšie, čo majú. To platí nielen o zákazníkoch, ale aj o ich vlastných zamestnancoch.
V našej Knižnici píšeme, že jednou z ciest, ako si ochrániť svoje know-how a zároveň porážať konkurenciu, je byť vždy o krok vpredu a vedieť to, čo iní nevedia. Nad budovaním takejto učiacej sa firmy sa v ňom zamýšľame skôr z pohľadu vzťahu podnikateľov k zmenám. Zmenám sa nevyhneme a musíme byť schopní neustále sa im prispôsobovať. Môžeme ich však aj sami iniciovať.
Neustále vzdelávanie sa vedie k zlepšovaniu individuálnych výkonov. Lepšia práca jednotlivcov vedie k zrýchľovaniu a skvalitňovaniu všetkých podnikových činností. To, spolu s neustálou snahou o vylepšovanie alebo poskytovanie nových výrobkov a služieb, vedie k väčšej spokojnosti, počtu a lojálnosti zákazníkov.
Ako dosiahnuť, aby vaše strategické i každodenné kroky a rozhodnutia boli správne? To vám, samozrejme, nikto nezaručí, ani keď do toho dáte maximum svojej energie a schopností. Ale skúste si položiť protiotázku. Je pravdepodobnosť prijímania správnych rozhodnutí väčšia, keď ich bude neustále robiť jeden človek či úzka skupina ľudí, alebo keď do nich bude zaangažovaný väčší okruh zamestnancov, odborníkov vo svojich oblastiach? A tu sa dostávame k podstate.
Slovensko nepatrí medzi najbohatšie krajiny. Nemôžeme sa porovnávať s priemyselne vyspelými veľmocami, ani s krajinami bohatými na suroviny a iné prírodné bohatstvo. Napriek tomu môžeme byť konkurencieschopní. Keď uveríme, že cesta ku konkurenčnej schopnosti vedie cez tvrdú prácu a rozvoj znalostí. Nositeľmi znalostí sú naši zamestnanci a to by malo ovplyvňovať aj náš vzťah k nim – spôsob vedenia, motivácie, ohodnotenia, ale aj spôsob, akým komunikujeme a rozdeľujeme prácu, zodpovednosť a právomoci vo firme. Zlý prístup k zamestnancom a šetrenie na nesprávnych miestach nám v boji proti kríze rozhodne nepomôže. A čo je horšie, takýto prístup bude prekážkou úspechu aj potom, ako sa kríza skončí.
Učiaca sa firma je založená na podnikovej kultúre neustáleho učenia sa a na proaktívnom získavaní, odovzdávaní, osvojovaní si a využívaní nových vedomostí. Zamestnanci sa podieľajú na riešení problémov a na riadení. Výsledkom je strategická konkurenčná výhoda – trvalá schopnosť inovácie, prispôsobovania sa zmenám, rozvoj kapacít a udržateľný rozvoj v súčasnom dynamickom, konkurenčne náročnom a zložitom svete biznisu.
ek